keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Kadonnutta kesää etsimässä

Hui, miten on ollut kylmä päivä. Meillä mittari on näyttänyt -22 pakkasta koko päivän. Tulihan se talvi sieltä ja ryminällä näemmä. Pitkin viimevuotta kun saimme kokea sitä säännöllistä +8 astetta vuodenajasta riippumatta. Virkistystä tämä minulle ainakin on, vaikken talvi-ihmisiin lukeudukkaan.

Melkein koko päivä on tullut vietettyä sisätiloissa pientä kuvausreissua ulos lukuunottamatta. Oli niin kaunis auringonpaiste.

Kun aikaa tänään oli, kävin pitkästä aikaa päivittämässä tripadvisor -profiiliani. Palvelu tarjoaa omatoimimatkaajalle kattavan valikoiman maailman hotelleista, ravintoloista, nähtävyyksistä. Voit suunnitella tulevaa matkaasi, arvostella kokemaasi, sekä paljon muuta hyvin hyödyllistä tietoa. Käykää ehdottomasti tsekkaamassa. Palvelu osasi keroa minulle, että olen nähnyt maailmasta 10%, joten paljon on kolkkia vielä kurkkaamatta :) Hotelliravioita tehdessäni muistoihini tuli viime juhannus. Muistatteko, silloin kun lämpötila oli juuri sen +8 astetta?

Kadonnutta kesää etsimässä...

Koko alkukesä oltiin suomenmaalla värjötelty kevyt topassa. Luonto vihersi ja yöllä oli melkein halllaa. Kyllästytti. Joten päätimme viettää keskikesän juhlaa tuolla naapurimaassa. Jos olisi kylmää olisi ainakin eri maisemat, kuin joka muu vuosi. Siitä se ajatus sitten taas lähti. Ei kun vaan toteuttamaan. Paikaksi valikoitui Viro, ja rannastaan kuuluisa Pärnu.

Alkukeväästä asti teemme matkamme moottoripyörällä - minä siellä takapenkkiläisenä. Tämäkin matka päätyi moottoripyöräreissujen muistoihini.

Starttasimme matkamme työpäivän jälkeen 18.6.15 kohti Espoota. Sade alkoi ennen Tamperetta ja yltyi sitten ihan kunnon rankkasateksi aivan Espooseen asti. Kyllä, motohousut eivät taaskaan pitäneet lupaustaan vedenpitävyydestä ja kengätkin sanoivat sopimuksensa kuivuudesta jo puolessa välissä matkaa. Kuuluu laijn luonteeseen, sanotaan. Eipä se fiilistä haitannut, reissussa hyvä.
Olimme varanneet hotelliksemme Radisson Blu Espoon hyvän kulkuyhteyden vuoksi satamaan. Hotellissa ystävällinen henkilökunta vei kastuneet vaatteeni kuivaushuoneeseen kuivumaan. Pitää osata pyytää palvelua, yleensä kaikki aina järjestyy.

Aamulla aikainen startti kohti satamaa ja Ekerölinesin paattia. Merisää oli kaunis ja aurinkoinen, tuntui lomalta ja seikkailureissulta. On se jännä tunne, kun kauas ei tarvitse lähteä niin nopeasti sitä irtaantuu arjesta.

Olimme hyvissä ajoin perillä, lautta kulkee Helsinki-Tallinna väliä sen vajaa kolme tuntia. Siis vähemmän aikaa kuin esim täältä Porista Helsinkiin bussilla.
Tuttua E67 tietä kohti Pärnuuta lupaavassa lämpimässä kesäsäässä taivaalla tutun näköisiä tummia pilviä. Sadepilviä. Matkaa kaupunkien välillä on vajaa kaksi tuntia ja tie on hyvää pikatietä.

Perillä.
Perillä ja helle, kesä, kuuma +25 astetta. Olimme tulleet keskelle upeinta kesäilmaa. Ei haitannut alkumatkan rankkasade eikä se, että olin unohtanut pakata mukaani kaikki alaosat, vain yksi haalari oli sujahtanut kassiin.

Kaunis Rannahotell otti meidät ystävällisesti vastaan ja pyörälle järjestyi vartioitu parkki yön ajaksi. Hotelli on hyvin kaunis funktionaalisen tyylisuunnan taidonnäyte ja sijaitsee rannan välittömässä läheisyydessä. Keskustaan on noin vartin kävelymatka.

Huoneessa odotti pieni yllätys, olimme saaneet huoneen esteettömällä merinäköalalla ja parvekkeella. Jos reissaatte sinne suuntaan kannattaa varausta tehdessä ehdottomasti mainita huone merelle päin.

Päivä kului rannalla kävellessä ja rantabaarissa maisemaa ihastellessa. Rannalta löydät rentoja rantaravintoloita, jotka tarjoavat helppoa grilliruokaa ja kylmää juomaa.  Emme edes suunnitelleet käyvämme keskustassa. Pärnun keskusta sinäsä on kyllä ihan kompakti pakkaus; kauppoja, ravintoloita, terasseja - jokaiselle jotain. Moottoripyöräilijöille voin suositella legendaarista Aleksandri Gueshousea majoitukseksi, mikäli reissaatte budjettimatkalla ja haluatte keskustan tuntumasta motohenkisen majoituksen.
Merivesi oli vielä kylmää, rannalla oli meneillään rantalentopalloturnaus ja väkeä riitti kannustamassa suosikkijoukkueitaan. Musiikki soi ja ihmisillä oli rento kesäfiilis. Kesän ensimmäiset rusketusraidat pintaan, juhannus parhaimmillaan.

Illalla illallistimme hotellin ravintolassa, joka tarjoilee kohtuuhintaista ja herkullista ruokaa, paljon tuoretta kalaa listalla. Valitsin vaaleaa kalaa pinaatilla, sekä artisokalla.

Ilta päättyi uskomattomaan jälleennäkemiseen - hyvät ystävämme olivat sattumalta valinneet Juhannuksenviettopaikakseen myös Pärnuun. Monia maljoja nostimme, nauroimme, lauloimme, ja muistelimme yhteisiä matkojamme. Lupasimme taas järjestää yhteistä aikaa, katsotaan missä seuraavaksi törmäämme.

Kaikki loppuu aikanaan, niin myös meidän pieni juhannuslomamme. Päivällä lähdimme ajalemaan kohti Tallinnaa ja Helsingin lauttaa. Illaksi kotiin.

Aamulla olin herännyt Pärnuusta ja illalla kotona ehdimme vielä nauttia takaphalla Suomen kauniista keskikesän illasta.