sunnuntai 3. tammikuuta 2021

Keskieuroopan mäkiviikot Maribor-Iselsberg

Eurotour Part 3
Tässä postauksessa matkataan tuolta C.stä D.hen. Matkapäivä nro neljä. Kotoa 2235 km. Lyhyt siirtymä luvassa ja alkuperäisenä tarkoituksena tsiigailla upeita pieniä alppiteitä.

Torstaina 4.7. Matka Mariborgista kohti Itävallan Iselsbergiä alkoi myöhäisellä lähdöllä vasta klo 10.00. Yleensä suosimme kesällä aikaisia lähtöjä, jotta pääsemme etenemään mahdollisimman pitkään ilman keskipäivän hellettä ja säästymme näin myös pahimmilta ruuhkilta. Tarkoitus oli ajella kauniita pikkuisia vuoristoteitä, mutta navigaattori alotti temppuilemisensa jo hotellin pihassa. Alkujperäinen idea piti siis hylätä ja matkata valtaväyliä eteenpäin.

Tien päällä on vaikea löytää niitä pienimpiä vuoristoteitä, joten etukäteissuunnittelun nimeen vannon kyllä. Mukana reissussa on myös toki karttakirja, mutta siellä tien päällä reittejä on usein hankala suunnitella, mikäli haluaa pikkuisemmille vuoristoteille. Mutta, vaikka valtaväyliä ajeltiinkin, olivat maisemat ihan miielettömän kauniita!

Matka eteni helteessä ja lämpötila kohosi taas +30 tietämille. Upeaa touhua pitää sanoa. Matkan varrella piipahdimme päiväkahvin toivossa Panoramahotel Hausenhofiin, joka sijaitsee Kärtntenin alueella (info@panoramahotel.at) Täällä vietimme muutama vuosi sitten kaksi unohtumatonta yötä. Tässä siis vinkki vitonen sinulle, joka etsit 1. Erinomaista tasoa 2. Hyvää ruokaa 3. Upeita näköaloja 4. Rauhaa Voin sanoa, että palvelu sekä puitteet tässä neljän tähden hotellissa ovat kerrassaan erinomaiset. Hotelli sijaitsee kapean mutkittelevan päässä. Näkymät ylhäältä laaksoon ovat uskomattoman kauniit. Hotellilta voit ostaa valmiiksi lippuja läheisille alppiteille, ja säästyt matkan päällä yhdeltä ohjelmanumerolta lippuluukulla.
Hotellilta myös halutessa saa moottoripyörän pesumahdollisuuden, sekä valmiiksi suunnitellut päiväreitit navigaattoriisi.

Päiväreitti silloin joskus Kölnbrein-Staumauer

Hotelli oli suljettu juuri siihen aikaan päivästä, joten matkamme jatkui Iselsbergiin ja tuttuun Iselsbergerhofiin. Linkki videoon

Iltapäivällä n klo 15 saavuimme Iselsbergin kylään. Kävimme paikallisessa Sparissa ostamassa illaksi viiniä (Hei, viini maksaa itävällassa n 5 euroa pullolta siinä missä meidän sama on yhdeksän euroa) ja pikkusuolaista huoneeseen. Perillä odotti omistaja Sepp sekä raikas huone parvekkeella. Yksi syy, miksi palaamme vuosi toisensa jälkeen Iselsbergiin on tämä mutkaton motohotelli upealla näköalalla ja lämminhenkisellä palvelulla. Hotellia pitää Perhe Obersteiner ja olemme tavanneet heidät kaikki vuosien varrella. Ja joka joulu he ilahduttavat meitä joulutervehdyksellä. Hotellilta on myös lyhyt matka esim Grossglocknerille, vain reilu 50km. Eli, jos suuntanasi on tuo mahtava Grossglockner suositteluni Iselsbergerhofille.

Terassilla suunnittelimme seuraavien päivien reittejä, nautimme paikallisesta ruuasta ja kylmästä oluesta. Helle, Alpit, loma. Voiko enempää toivoa. Ei puuttunut mitään juuri sillä hetkellä. Majoitus v 2019 kahdelta henkilöltä puolihoidolla maksoi vajaa 90€ yhteensä. Ei voi pitää pahana hintana. Puolihoitoon sisältyy aamiaiset kahdelle, sekä päivällinen kolmella ruokalajilla kahdelle. Yleensä päivällisvaihtoehdoissa on valittavana kahdesta pääruuasta ja alkuun tarjoillaan perinteinen keitto tai salaatti. Ruoka on sellaista kotiruokaa ja takuuvarmasti paikallista. Aamiaisella on tarjolla sämpylöitä, leikkeleitä, puuroa, munia, sekä mehua ja kahvia. Erinomaisen hyvä hinta/laatusuhde tässä paikassa.

Yllä näkymä huoneemme parvekkeelta. Kesällä pääskyset lentelevät kattojen korkeudella ja illan tullen aurinko laskee vastakkaisen  vuoren taa. Aiemmista postauksistani voit käydä lukaisemassa Iselsbergerhofista enemmänkin. Heidä löydät myös instagramista @iselsbergerhof sekä www.iselsbergerhof.at

Seuraavana päivänä hyvästelisimme Itävallan ja sanoisimme Ciao Italia!